Kolejnym badaczem, który często gościł w Poznaniu w „Akumulatorach 2” z odczytami, był Andrzej Kostołowski. Był ideologicznym współtwórcą tej galerii, gdyż razem z Jarosławem Kozłowskim sformułował wspomniany już manifest „NET”. Najważniejszymi jego wystąpieniami była cała seria odczytów zatytułowanych „Tezy o sztuce”[1]. Nie były one wykładami, lecz myślami, rozważaniami o sztuce. Dotyczyły refleksji o naturze dzieła […]
Kolejne cykle wykładów wygłoszone zostały przez Jerzego Ludwińskiego. W tekście „Neutralizacja kryteriów”[1] przeprowadził podział sztuki według określonych kryteriów: bezbronności, autentyzmu, kryterium programu, postawy oraz zasady. W jego przekonaniu bezbronność sztuki objawiała się w zniszczeniu hierarchii wobec masy efektownych realizacji. Działania jej polegają na uzyskaniu braku efektowności. Wyodrębnienie kryterium autentyzmu powstało w wyniku poszukiwań wartości nie […]
Działalność galerii „Akumulatory 2” w Poznaniu zainaugurowana została wykładami trzech historyków, krytyków sztuki. Wszystkie odczyty dotyczyły teoretycznych rozważań o sztuce, przede wszystkim jej definiowania, ze zwróceniem szczególnej uwagi na sztukę konceptualną. Andrzej Turowski w tekście „Uwagi o definicji sztuki”[1] stwierdził, że uwaga twórców skierowana została na sam zakres struktury sztuki rozumianej totalnie. Pomijane zostają fundamentalne […]
Wystawa plakatu Wojciecha Freudenreicha zaprezentowana została w Galerii Miejskiej „Arsenał”, pokazano na niej prace przede wszystkim z ostatnich lat. Prostota przekazu, czysta w swojej formie, synteza formalna zastosowana przez artystę, nie często wyraża prostotę myśli. Twórca nie używa prowokacji, lecz prostą metaforą, użyciem samych liter, wyraża trafoność osądu i dookreśla całe przedstawienie. W niektórych plakatch […]