Sztuka na wyciągnięcie ręki

Monitor Artystyczny
Filip Springer

W Galerii 2piR zaprezentowana została wystawa fotografii Filipa Springera „Źle urodzone”. Autor fotografuje architekturę, w szczególności upodobał sobie blokowiska, osiedla powstałe w latach PRL-u, charakterystyczne dla tego okresu. Prace w swoim wizualnym charakterze są stosunkowo ciemne, surowe, ponure, „za mgłą”, „zadymione”. Niestety w moim odczuciu niezbyt ciekawe. Jedynym urozmaiceniem są portrety przechodniów, których zazwyczaj zatrzymywał i ustawiał na ulicy. W krótkim komentarzu w katalogu znajdujemy wytłumaczenie, że autor „zamiast angażować się w temat… raczej zajmuje się nim, by zrozumieć go samemu”. Projekt realizowany przez Springera mimo swojego intelektualnego przetworzenia, nie jest całkiem jasny i precyzyjny. Co autor chciał powiedzieć nazywając swoją wystawę „Źle urodzone”? Czy miał na myśli złą architekturę tworzoną w czasach PRL-u, czy on urodził się w złym czasie, jak odnoszą się one do siebie wzajemnie? Ponadto należałoby się zastanowić czy ten temat jest wartościowy, czy warto się nad nim pochylać? Czy autor ma nam coś nowego do zaproponowania, do zaskoczenia, zauroczenia, zwrócenia naszej uwagi na jakiś problem? Dobrze przemyślany temat oraz interesująco zaprezentowany, wymaga nie tylko chęci, lecz potrzebne jest do tego istotne przetworzenie, zaangażowanie, przemyślenie zagadnienia. Istotne jest również jednoczesne zaangażowanie odbiorcy. Bez odbiorcy nie ma sztuki, on uzupełnia i dopełnia działania artysty, nie można o nim nie myśleć, nie chcieć się z nim konfrontować. Bez niego sztuka będzie pusta, tylko dla siebie a wówczas zatraci swoją największą wartość. Ponadto warto zauważyć, że poruszane zagadnienie jest ujęciem niezwykle szerokim i ogólnym. Wiele różnych problemów można w nim zawrzeć. Takie potraktowanie zagadnienia niesie za sobą pewne zagrożenie, mianowicie rozmycie i nieczytelność przekazu. Do końca nie wiadomo, jaki jest cel fotografowania bloków. Poza pewną wodowiskowością i chwytliwością tematu, nie niesie za sobą żadnego konkretnego uzasadnienia. Wystawa stała się rodzajem katalogu, który bez obszernego opracowania nie jest oczywisty w swoim bezpośrednim zaprezentowaniu – jedynie jako fotografii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

aktualności
Najnowsze komentarze