Sztuka na wyciągnięcie ręki

Monitor Artystyczny
Andrzej Bereziański

Podstawą operacji artystycznych w „Zamianie energii Andrzeja Bereziańskiego (rys. 5) z 1975 roku były wystukane na maszynie dwa słowa „zamiana energii”. Nic więcej poza owym mechanicznym zapisem nie zostało zaprezentowane. „U Bereziańskiego operacje z pojęciem „sztuka” przyjęły formę takiej pracy, w której warunki prezentacji z założenia splecione są z zamysłem. Maszynowo tępy zapis rozbija całe materiałowe uwarunkowania. W pracach tego autora jest obecna podwójność krytyki miejsca i samoodniesienia do osoby notującej”[1]. Zamiana energii odbyła się pomiędzy kartką papieru a artystą, za pomocą maszyny do pisania. W tym pozornie tępym zapisie, możemy odnaleźć emocjonalność artysty, który oddaje stworzonemu przez siebie dziełu całą energię. Każdy proces twórczy jest swoistą wymianą, nie tylko energii, ale również emocji. Praca stała się osobistym wyznaniem, na jakie odważył się Bereziański, pozbawiając odbiorców wyczerpujących opisów, ujmując cały proces twórczy w krótkim sformułowaniu.



[1] Andrzej Kostołowski , P.I.K. Polskie Inwencje Konceptualne, [w:] Refleksja konceptualna w sztuce polskiej. Doświadczenia dyskursu: 1965-1975 , Warszawa 2000, s. 35-36.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

aktualności
Najnowsze komentarze